Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich prettig en veilig voelt. Wanneer een kind zich prettig voelt, komt hij of zij tot leren. Wij stimuleren dit door middel van onze methodiek De Vreedzame School. Deze methode zetten wij preventief in.
Intern begeleiders
We hebben op school- intern begeleiders (ib-ers). De ib-ers zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en coördineren de zorg voor de leerlingen.
Als de ontwikkeling van een kind niet vanzelf verloopt, biedt een intern begeleider hulp in de vorm van diagnostisch handelen. Dat kan een onderzoek, gesprek of observatie zijn en dit kan leiden tot het opstellen van een handelingsplan. Dit gebeurt altijd in overleg met de leerkracht, de ouders en eventueel een extern deskundige. Zo hebben de ib-ers regelmatig contact met extern deskundigen en met Passenderwijs.
Remedial teacher
We hebben dankzij de NPO-gelden onder andere dit jaar de inzet van remedial teaching (rt) in huis, die twee dagen in de week met kleine groepjes leerlingen of met individuele leerlingen aan het werk gaat. Gedurende een bepaalde periode helpt de rt’er leerlingen cognitief (zoals taal en rekenen) of sociaal-emotioneel verder.
De ib-ers bepalen samen met de leerkrachten welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen. Deze ondersteuning wordt bekostigd door de school.
Kind en Motoriek
Een paar dagdelen in de week is er een oefentherapeut van de praktijk Kind en Motoriek aanwezig in onze school om leerlingen met een motorische hulpvraag te begeleiden.
De begeleiding vindt plaats in de vertrouwde omgeving van school en de methodieken worden altijd op een speelse manier aangeboden. Deze ondersteuning wordt bekostigd door de (verzekering van) ouders
Kinderlogopedie Woerden
Na jarenlange ervaring met logopedische behandelingen binnen Woerden hebben Fran en Sabine een nieuwe stap gezet en zich volledig te richten op de behandeling van kinderen. U kunt bij hen terecht voor behandelingen gericht op taalproblemen, spraakproblemen, auditieve verwerkingsproblemen, stemproblemen, afwijkend mondgedrag en preverbale logopedie. Zij staan ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici en zijn lid van de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie. De praktijk heeft intrek genomen in de Regenboog en is via het kleuterplein toegankelijk.
Passend onderwijs
Het uitgangspunt van Passend onderwijs is de verantwoordelijkheid van scholen om voor elke leerling een passend onderwijsaanbod te realiseren. Een passend onderwijsaanbod houdt in dat onderwijs en ondersteuning moet aansluiten op de behoeften van het kind.
In het Schoolondersteuningsprofiel staat op welke manier de Regenboog de leerlingen extra ondersteuning kan bieden. Mochten we niet kunnen voorzien in de behoeften van een leerling, dan wordt in overleg met de ouders uitgezocht welke school binnen het samenwerkingsverband Passenderwijs dat wel kan.