Tekstgrootte
Eigenaarschap betekent dat kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen, passend bij hun leeftijd. In groep 1/2 begint dit met o.a. het keuzebord, waarmee ze zelfstandig keuzes maken. Vanaf groep 3 voeren we driehoeksgesprekken waarin kinderen meedenken over hun leerproces. In groep 7/8 helpen mediatoren bij conflicten. De grondwet van de school zorgt voor duidelijke afspraken die iedereen kent. Verder zijn er door alle groepen heen klustaken, zoals het verzorgen van de tassenmand of het licht uitdoen wanneer we een film gaan kijken.
Kinderen kunnen goed aangeven wat ze lastig vinden en wat niet. Dit doen ze niet alleen in de gesprekken, maar ook in de lessen. Ze bepalen bijvoorbeeld of ze extra uitleg nodig hebben.
In de hogere groepen zie je dat nog sterker terug. Kinderen bepalen per lesdoel of ze wel of geen extra uitleg nodig hebben. Natuurlijk kan de leerkracht dit ook aangeven, maar het feit dat ze zelf die keuze leren maken, laat zien hoe goed ze eigenaarschap nemen.
Buiten het klaslokaal zien we dit bijvoorbeeld in de gymzaal. Vanaf groep 3 werken leerlingen daar in drie verschillende vakken, waarbij ze bij twee van de drie activiteiten zelf verantwoordelijk zijn voor het verloop. Ze regelen deze zelfstandig, wat hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid vergroot.
Kleuters kunnen heel goed kiezen en leren hiermee ook verantwoordelijk te zijn voor de omgeving en het materiaal. Want als je klaar bent en iets nieuws wil kiezen, moet je eerst opruimen! We zien ook dat kleuters elkaar vaker helpen, de oudste kleuters helpen de jongste en nemen ook hierin hun verantwoordelijkheid.
In de klas kijken de leerlingen hun werk zelf na, vanaf groep 4. Hiermee leren we ze kritisch te kijken naar hun eigen werk en verantwoordelijkheid te nemen. Wanneer de leerkracht ontdekt dat het niet klopt wordt het gesprek aangegaan met de leerling. De verwachtingen in en buiten de klas zijn duidelijk voor iedereen. Zo kunnen leerlingen onderling elkaar aanspreken wanneer er niet wordt gehandeld volgens de afspraken.
De mediatoren worden geworven in groep 7 en 8. Zij zijn tijdens de pauze van groep 5 t/m 8 het eerste aanspreekpunt bij een conflict op het schoolplein. Conflicten worden dan opgelost o.l.v. de mediator, volgens een vast stappenplan, dat iedereen (her)kent.