Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Nieuwe leerlingen
    • Welkom
    • Aanmelden
    • Naar school
    • Kennismaken
  • Onze school
    • Onze identiteit
    • Onze ambities
    • Ons onderwijs
    • Interview
    • Vreedzaam
    • Onze missie & visie
    • Ons team
    • Onze leerlingenzorg
    • Ons schoolgebouw
    • Kindcentrum de Regenboog
    • Bestuur
    • Vacatures
    • Stagebegeleiding
  • Onze pijlers
    • Een goede basis
    • Optimale leeromgeving
    • Vergroten eigenaarschap
    • Uitdagend onderwijs
  • Ouders
    • Communicatie
    • Ouderbetrokkenheid
    • Ouderportaal Parnassys
    • Medezeggenschapsraad (MR)
    • Oudervereniging (OV)
    • Ouderbijdrage
  • Praktische informatie
    • Schoolagenda
    • Schooltijden & Gymrooster
    • Schoolgids
    • Schoolplan
    • Vakanties & Studiedagen
    • Ziekmelden & Verlof aanvragen
    • Buitenschoolse opvang
    • Privacy
    • Protocollen & Formulieren
  • Contact
Een goede basis
Optimale leeromgeving
Vergroten eigenaarschap
Uitdagend onderwijs

  • Onze identiteit
  • Onze ambities
  • Ons onderwijs
  • Interview
  • Vreedzaam
  • Onze missie & visie
  • Ons team
  • Onze leerlingenzorg
  • Ons schoolgebouw
  • Kindcentrum de Regenboog
  • Bestuur
  • Vacatures
  • Stagebegeleiding

Interview

Eigenaarschap op De Regenboog! Door de ogen van een collega.

Hoe zou jij eigenaarschap binnen De Regenboog omschrijven? Wat vind jij belangrijk in de manier waarop de school kinderen helpt om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en ontwikkeling?

Eigenaarschap betekent dat kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen, passend bij hun leeftijd. In groep 1/2 begint dit met o.a. het keuzebord, waarmee ze zelfstandig keuzes maken. Vanaf groep 3 voeren we driehoeksgesprekken waarin kinderen meedenken over hun leerproces. In groep 7/8 helpen mediatoren bij conflicten. De grondwet van de school zorgt voor duidelijke afspraken die iedereen kent. Verder zijn er door alle groepen heen klustaken, zoals het verzorgen van de tassenmand of het licht uitdoen wanneer we een film gaan kijken.

Vanaf groep 3 hebben jullie de driehoeksgesprekken, waarbij kinderen met ouders en leerkrachten over hun ontwikkeling praten. Wat voor mooie momenten ontstaan er tijdens die gesprekken? Zie jij ook buiten het klaslokaal dat kinderen hierdoor meer betrokken raken bij hun eigen leerproces?

Kinderen kunnen goed aangeven wat ze lastig vinden en wat niet. Dit doen ze niet alleen in de gesprekken, maar ook in de lessen. Ze bepalen bijvoorbeeld of ze extra uitleg nodig hebben.

In de hogere groepen zie je dat nog sterker terug. Kinderen bepalen per lesdoel of ze wel of geen extra uitleg nodig hebben. Natuurlijk kan de leerkracht dit ook aangeven, maar het feit dat ze zelf die keuze leren maken, laat zien hoe goed ze eigenaarschap nemen.

Buiten het klaslokaal zien we dit bijvoorbeeld in de gymzaal. Vanaf groep 3 werken leerlingen daar in drie verschillende vakken, waarbij ze bij twee van de drie activiteiten zelf verantwoordelijk zijn voor het verloop. Ze regelen deze zelfstandig, wat hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid vergroot.

Hoe zie jij dat het werken met keuzeborden bij de kleuters hun eigenaarschap vergroot? Merk je dat ze hierdoor sneller zelfstandiger worden en/of meer verantwoordelijkheid nemen?

Kleuters kunnen heel goed kiezen en leren hiermee ook verantwoordelijk te zijn voor de omgeving en het materiaal. Want als je klaar bent en iets nieuws wil kiezen, moet je eerst opruimen! We zien ook dat kleuters elkaar vaker helpen, de oudste kleuters helpen de jongste en nemen ook hierin hun verantwoordelijkheid.  

Jullie geven de kinderen veel ruimte om zelfstandig te werken, zoals het zelf nakijken van hun werk of het oplossen van conflicten als mediator. Hoe zie jij dat dit bijdraagt aan hun eigenaarschap en verantwoordelijkheidsgevoel, zowel in de klas als daarbuiten?

In de klas kijken de leerlingen hun werk zelf na, vanaf groep 4. Hiermee leren we ze kritisch te kijken naar hun eigen werk en verantwoordelijkheid te nemen. Wanneer de leerkracht ontdekt dat het niet klopt wordt het gesprek aangegaan met de leerling. De verwachtingen in en buiten de klas zijn duidelijk voor iedereen. Zo kunnen leerlingen onderling elkaar aanspreken wanneer er niet wordt gehandeld volgens de afspraken. 

De mediatoren worden geworven in groep 7 en 8. Zij zijn tijdens de pauze van groep 5 t/m 8 het eerste aanspreekpunt bij een conflict op het schoolplein. Conflicten worden dan opgelost o.l.v. de mediator, volgens een vast stappenplan, dat iedereen (her)kent. 

 

 

 

Snel naar

Kennismaken

Aanmelden

Onze pijlers

Ons team

Nieuwe leerlingen Welkom Aanmelden Naar school Kennismaken
Onze school Onze identiteit Onze ambities Ons onderwijs Interview Vreedzaam Onze missie & visie Ons team Onze leerlingenzorg Ons schoolgebouw Kindcentrum de Regenboog Bestuur Vacatures Stagebegeleiding
Onze pijlers Een goede basis Optimale leeromgeving Vergroten eigenaarschap Uitdagend onderwijs
Ouders Communicatie Ouderbetrokkenheid Ouderportaal Parnassys Medezeggenschapsraad (MR) Oudervereniging (OV) Ouderbijdrage
Praktische informatie Schoolagenda Schooltijden & Gymrooster Schoolgids Schoolplan Vakanties & Studiedagen Ziekmelden & Verlof aanvragen Buitenschoolse opvang Privacy Protocollen & Formulieren
Contact

Kbs de Regenboog

Kallameer 2
3446 JG Woerden

0348-431039

info@regenboogwoerden.nl

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools