Pedagogisch Klimaat
Vreedzaam is een methodiek voor het pedagogisch klimaat van de Regenboog. Een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap voor het (speciaal) basisonderwijs. Op de inmiddels ruim 1000 ‘vreedzame’ scholen in Nederland is de school een leefgemeenschap, waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waar kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Deze sociale en emotionele vaardigheden hebben leerlingen nodig om samen de school tot een plezierige plek te maken.
Positief klimaat
Op vreedzame scholen heerst een positief werkklimaat en zijn de leerlingen actief, zorgzaam en initiatiefrijk. Ook de samenleving is gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam omgaan met verschillen en conflicten. Voor scholen die vinden dat onderwijs óók betekent kinderen te helpen vormen tot ‘een goed mens’ is er De Vreedzame School.
De klas en school als oefenplaats
Een belangrijk onderdeel binnen het programma is Leerlingmediatie. Op vreedzame scholen is een aantal leerlingen opgeleid tot mediator. Mediatoren leren allerlei vaardigheden om te kunnen bemiddelen bij conflicten tussen leerlingen. Daarnaast vervullen alle leerlingen gemeenschapstaken in de klas, op school en in de buurt. De klas en de school worden zo een oefenplaats voor actief en democratisch burgerschap.
Ervaar onze school! We nodigen je graag uit om eens kennis met ons te maken.
Meer dan een lesmethode
De basis van De Vreedzame School is een structureel lesprogramma (zie ook: Lessenserie) voor sociale competentie, met voor alle groepen een wekelijkse les of activiteit. Deze basis begint met het opstellen van de grondwet. Wat spreken wij als school, als team en als klas met elkaar af? De Vreedzame School is méér dan een lesmethode. Het is een filosofie. Een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat.